Výživa v těhotenství má vliv na průběh porodu

Výživa v těhotenství není jen silnou zbraní, jak prožít klidné a pohodové těhotenství. Ale i podstatou spokojeného porodu. Každá žena má v těhotenství na svém startu jinou výbavu. Hodně záleží na tom, jak se stravovala před početím. Zda má dostatečné zásoby potřebných vitálních látek, zda užívala antikoncepci či jaký životní styl vedla. Tohle vše a další faktory určují, s čím do těhotenství daná žena přichází. To i může v určitých souvislostech určovat, s čím se případně v těhotenství, během porodu a po porodu pak může potýkat.

Výživa v těhotenství není složitá.  Akorát tím, že každá žena je jiná, tak může mít jiné zádrhele, zvyky a návyky, které budou vyžadovat specifičtější přístup. Výživa v těhotenství je však rozhodně ta část, do které se vyplatí investovat čas i peníze. Protože od ní se pak odvíjí spousta dalších věcí jako je imunita po porodu, rekonvalescence po porodu a poskytuje i odrazový můstek pro samostatný vývoj dítěte.

Podstatou výživy v těhotenství je kvalita

Výživa v těhotenství je v prvé řadě o kvalitě. Kvantita, tedy celkový energetický příjem, se zvyšuje až ke konci těhotenství. A výsledné navýšení je přibližně v hodnotě jednoho obědu navíc. Na co ale musíme dbát po celou dobu těhotenství, jsou kvalitní suroviny s minimálním průmyslovým zásahem. O což se většinou snažíme i bez těhotenství.

Především se jedná o to vyhýbat se potravinám, které byly zpracovávány za vysokých teplot, pod vysokým tlakem, byly rafinací zbaveny tělu prospěšných látek (rafinovaný cukr, rafinovaná sůl, bílá mouka, aj.). Mnoho potravin je i nevhodně skladováno (oleje či voda v pet lahvích). A často mají dlouhou dobu expirace, která říká, že suroviny musely být značně denaturalizované, aby docházelo k jejich co nejpomalejší kazivosti.

Bohužel všechny pro život důležité látky se při denaturalizaci ničí a tím nám pak v průmyslově zpracované stravě zůstávají prázdné kalorie, po kterých přibíráme. A kvůli rafinovaným sladidlům a ochucovadlům máme zvýšenou chuť jíst a udržujeme se v jistém koloběhu, během kterého se vyčerpáváme ze svých zásob vitálních látek.

Výživa v těhotenství potřebuje dostatek mikroživin

Během těhotenství je zásadní ve stravě navýšit příjem mikroživin. A to u některých až dvojnásobně. Především se jedná o:

  • Vitamíny
  • Minerály
  • Stopové prvky
  • Antioxidanty, aj.

Dostatek kvalitních makroživin (bílkoviny, sacharidy a tuky) a vyšší množství mikroživin zajistí to, že se dítě může vyvíjet podle svého plánu. A těhotná žena bude mít dostatek energie, aby vzniklé zatížení během těhotenství a při porodu zvládla. Bude mít na vše sílu.

Stejně tak jí hodně pomůže, když si bude dopřávat dostatek kvalitní čisté vody. Dostatečný pitný režim totiž pomáhá od řady nepříjemností, jako jsou například bolesti kloubů, zácpa, problémy s trávením či svalové křeče.

Voda zároveň pomáhá z těla odvádět odpadní produkty a řadu nevhodných látek. Během těhotenství se navíc mění způsob, jak tělo ukládá a využívá tekutiny. Ledviny jsou v tomto období mnohem aktivnější a dostatečný pitný režim tomuto procesu jenom pomáhá.

Přirozené zdroje versus syntetické minerály

Těhotenství může být pro ženu i jistá forma stresu. Proto dochází i k vyšší spotřebě antioxidantů, které tělo chrání proti volným radikálům, které jsou spouštěčem řady těhotenských komplikací. Celkově aktivnější člověk bude mít na antioxidanty vždy vyšší nároky. Proto by tento fakt měla každá těhotná žena vzít v úvahu.

Dostatečný příjem mikroživin pomáhá od řady těhotenských komplikací, jako jsou například nevolnosti, zvracení, výkyvy nálad, únava, aj. Proto ve stravě nesmíme zapomínat na dostatek kvalitních živočišných produktů (např. vejce, játra, kvalitní mléko), kvalitních tuků (např. kokosový olej, fermentovaný olej z tresčích jater, máslo) a fermentovaných potravin (kimči, kvašené zelí, kombuchový nápoj, kefír). Tyto všechny potraviny jsou na mikroživiny obzvláště bohaté a jsou pro období těhotenství velice důležité.

Dále můžeme sáhnout po některých přírodních doplňcích stravy (jedná se především o kvalitní tuky či jiné superpotraviny).  Ty totiž mají přirozené zastoupení mikroživin, které působí v těle synergicky a efektivně i v malém množství. Na rozdíl od syntetických vitamínů, u kterých je i vyšší riziko předávkování. Navíc vstřebatelnost syntetických vitamínů může být nižší, tím ve výsledku i méně efektivní a pro tělo více zatěžující.

Darina Šindelářová – výživa a práce s myslí

Přidej se k nám a sdílej.
error20
Tweet 20
fb-share-icon20